دسته‌بندی نشده

دستگاه کراس فیت چیست

شاید شما هم امروزه به کرات نام ورزش کراس فیت را شنیده باشید. این ورزش امروز جزو ورزش های محبوب در بین جوانان شناخته شده است. اگر می خواهید بیشتر در مورد این ورزش و دستگاه مخصوص به آن اطلاعات داشته باشید بهتر است ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید. ما در اینجا سعی کردیم در مورد دستگاه کراس فیت و خود رشته ورزشی  کراس فیت اطلاعات زیادی را در اختیار شما قرار بدهیم تا بتوانید نوع ورزش خود را به صورت آگاهانه انتخاب کنید.

رشته ورزشی کراس فیت

شاید تا به حال به کرات در فیلم‌ های پلیسی خارجی دیده باشید که  یک افسر پلیس به صورت همه کاره می‌ تواند چه در صورت همراه داشتن سلاح گرم و چه بدون سلاح از خود دفاع کند. این افسر پلیس تمامی فن های رزمی و همچنین تمامی توان بدنی برای مبارزه به صورت تن به تن و بدون سلاح گرم را دارا می باشد. در واقع بهتر است بدانید که این افسر پلیس قبل از اینکه در اداره پلیس مشغول به فعالیت شود به صورت کامل در رشته ورزشی کراس فیت و با دستگاه کراس فیت آموزش دیده است. اگر بخواهیم یک تعریف کلی از کراس فیت ارائه دهیم باید به شما بگویم که این ورزش معنی آمادگی جسمانی در تمامی زمینه ها است. تمرینات کراس فیت و کار با دستگاه کراس فیت معمولاً به منظور دستیابی به ۱۰ ویژگی و ۱۰ آمادگی بدنی انجام می شود.

  1. استقامت قلبی و عروقی.
  2. استقامت تنفسی.
  3. استقامت بدنی.
  4. قدرت.
  5. انعطاف پذیری.
  6. تعادل.
  7. سرعت.
  8. تناسب اندام.
  9. دقت و تمرکز.
  10. چابکی.

وقتی تمامی این آمادگی ها در یک فرد جمع شوند به طور قطع زندگی شخصی و اجتماعی فرد تحت تاثیر قرار گرفته و از تمامی لحاظ بهبود بخشیده خواهد شد.

شدت ورزش کراس فیت

با انجام ورزش کراس فیت بعد از مدتی همه فاکتورهای لازم برای آمادگی جسمانی، برای قدرت و استحکام عضلات، نیرو، سرعت و چابکی به صورت چشمگیری افزایش می یابد. افرادی که در این رشته مشغول به فعالیت هستند عموما به صورت گروهی فعالیت و تمرین می ‌کنند. بهتر است بدانید که جنبه کار گروهی و اجتماعی برای تمامی فعالین در این رشته ورزشی اهمیت بسیار بالایی دارد.

محیط تمرین گروهی این افراد را تشویق می کند تا یکدیگر را حمایت کنند و به یکدیگر انگیزه دهند تا به هر ترتیبی که شده به خستگی غلبه کرده و تمرینات خود را به اتمام برسانند. به همین جهت نیز دستگاه کراس فیت به صورت تخصصی به منظور تمرین گروهی طراحی شده است.

بهتر است بدانید که تمرینات کراس فیت به هیچ عنوان ساده نیستند. در بازه زمانی ۴۵ دقیقه تا یک ساعت که فرد مشغول به فعالیت است بیشترین فشار را به بدن خود وارد کرده و خود را برای همه شرایط غیرقابل پیش بینی و ناشناخته آماده می کند. این افراد غالباً از حرکات اینتروال با استراحت های بسیار کوتاه و با شدت بسیار بالا استفاده می ‌کنند تا هم به نتیجه دلخواه خود برسند و هم بدنشان را به یک برنامه تمرین عادت ندهند.

امکانات دستگاه کراس فیت

دستگاه کراس فیت باعث می‌ شود باشگاه و محیط ورزشی شما در آماده ترین حالت ممکن قرار بگیرد و شما بتوانید تمامی ورزش ها اعم از هوازی و قدرتی را با یک دستگاه به انجام برسانید. طیف تمرین های قابل اجرا با این دستگاه بسیار گسترده بوده و آمادگی جسمانی بسیار بالایی برای شما رقم خواهد زد.

یکی از امکانات این دستگاه مدیسن تارگت است. مدیسن تارگت یک ورق آهنی با ضخامت بسیار بالایی است که محل ضربه زدن توپ مدیسن بال به آن محل می باشد. تمرین با مدیسن تارگت باعث تقویت عضلات بالاتنه می‌شود و قدرت انفجاری این عضلات را بهبود می بخشد.

گزینه دیگری که در این دستگاه وجود دارد لندماین است. لندماین استوانه ‌ای است که به پایین دستگاه کراس فیت وصل می شود و در دو محور قابلیت حرکت دارد. درون لندماین با یک هالتر پر شده است و می ‌توان با آن انواع حرکت های دورانی را انجام داد. حرکت با این دستگاه موجب تقویت عضلات شکم، تقویت عضلات سرشانه و سینه می شود. همچنین در محور افقی این حرکت می توان عضلات شکم را تقویت کرد.

یکی از امکانات دیگر این دستگاه پارالل است. دستگاه قابل تنظیم پارالل یک عضو بسیار اساسی در تمامی دستگاه های کراس فیت است. این عضو در دستگاه کراس فیت هم مقرون به صرفه می باشد و هم کاربردی. علاوه بر آن این قسمت قابل جابجایی در بین ستون های دستگاه کراس فیت نیز است.

انواع حرکات کراس فیت

شما با دستگاه کراس فیت می توانید حرکات متفاوتی انجام دهید. به عنوان مثال برخی از این حرکات در قالب بدنسازی و وزنه برداری هستند که موجب تقویت عضلات می شوند. مثلا لیفت ها و پرس ها که با این دستگاه انجام می‌ شوند در قالب حرکات بدنسازی جای گذاری می شوند.

برخی دیگر از این حرکات نیز به صورت انفجاری هستند. مانند برش روی جامپ باکس و پرتاب مدیسن بال و وال بال. همچنین برخی از دیگر حرکات در قالب حرکات ژیمناستیک خود را نشان می ‌دهند این حرکات شامل انواع حرکات روی دارحلقه و بالانس روی دست ها می شوند.

کاربرد حرکات کراس فیت

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که پس از ورزش با دستگاه کراس فیت و دستیابی به تمامی آمادگی جسمانی و تقویت عضلانی باید چه کار کرد و این ورزش نهایت به چه دردی می خورد؟ بهتر است بدانید که این ورزش به صورت کاربردی قابل استفاده در خارج از مکان باشگاه می باشد. به عبارتی ورزشکار این حرکات را انجام می دهد که با کیفیت تر زندگی کند. به اصطلاح شما یک ساعت در باشگاه خانگی و یا باشگاه گروهی ورزش کراس فیت را انجام می دهید تا ۲۳ ساعت را در خارج از باشگاه از کیفیت بالاتر زندگی خود لذت ببرید.

تمرینات گسترده با دستگاه کراس فیت موجب می شوند تا عمیقاً انرژی بیشتری داشته باشید، کمتر خسته شوید و همچنین همیشه آمادگی مقابله با مشکلات را داشته باشید. هدف از انجام این ورزش بالا رفتن کیفیت زندگی و افزایش سطح آمادگی بدن برای اتفاقات غیر منتظره است. این ورزش شامل انواع حرکات بدنسازی انواع حرکات ژیمناستیک و انواع حرکات هوازی می شود.

رعایت نکات ایمنی برای انجام حرکات کراس فیت

اگر قصد کاربا دستگاه کراس فیت را دارید باید تمامی نکات ایمنی را به صورت کامل رعایت کنید تا از تمامی آسیب ها در امان بمانید. بعضی از این حرکت های ورزشی با این دستگاه واقعا خطرناک هستند و اگر مبتدی هستید بهتر است از انجام آن ها صرف نظر کنید و یا اینکه آن ها را تحت نظر مربی انجام بدهید.

در قدم اول باید گرم کردن را به خوبی انجام بدهید و قبل از اینکه بدن شما گرم شود شروع به ورزش نکنید. علاوه بر آن ورزش و تمرین را به صورت آهسته و پیوسته افزایش دهید و از انواع وسایل تمرینی حین تمرین خود همانند کمربند ها و دستکش ها برای انجام لیفت ها غافل نشوید.

برخی از تمرینات کراس فیت با وزن بدن انجام می شوند به عنوان مثال اسکات، بارفیکس و شنا روی زمین از جمله تمرین های وابسته به وزن بدن هستند. اما برخی از این تمرین ها که سطح گسترده ای نیز می باشند به وسیله دستگاه کراس فیت انجام میشوند که در این مورد باید برای شروع به تمرین آموزش های کامل را دیده باشید. همچنین به منظور افزایش انعطاف بدن ورزشکاران از حرکات ژیمناستیک نیز استفاده می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *