دسته‌بندی نشده

حرکات قابل اجرا در دستگاه کراس آور سیم کش

دستگاه کراس آور سیم کش یکی از دستگاه های کاربردی در ورزش بدنسازی و فیتنس است و  جزو دستگاه های قدرتی به شمار می آید. ما در این مقاله سعی داریم در مورد این دستگاه کاربردی و همچنین نحوه انجام حرکت های ورزشی مختلف برای شما به طور کامل اطلاعات کاربردی ارائه دهیم، تا هم با فواید و کاربرد این دستگاه آشنا شوید و هم نحوه استفاده و ورزش کردن با این دستگاه را به طور کامل فرا بگیرید. در ادامه این مقاله حرکات کراس آور سیم کش را برای شما بیان خواهیم کرد.

توضیحات کلی در مورد دستگاه کراس آور سیم کش

تمرینات بسیار زیادی را می توان با دستگاه کراس آور سیم کشی انجام داد. البته خوب است که بدانید که دستگاه های سیم کش اکثرا به افزایش قدرت و همچنین تفکیک عضلات کمک می‌کنند. این دستگاه برخلاف دستگاه های وزنه آزاد همانند هالتر، دمبل و یا پرس سینه که بیشتر بر روی حجم عضلات و افزایش قدرت موثر هستند، بیشتر به تفکیک عضلات و افزایش قدرت و همچنین تمرین عضلات ریزتر و تحت فشار قرار دادن آن ها عمل خواهد پرداخت.

البته این نکته را هم مد نظر داشته باشید که کار با دستگاه سیم کش به افزایش حجم عضلات نیز کمک می‌ کند. اما وظیفه اصلی آن مواردی بود که برای شما شرح داده ایم. در ادامه به ذکر تمرینات مختلفی که با دستگاه کراس آور سیم کش می توانید انجام دهید پرداخته ایم.

جلو بازو سیم کش ایستاده

یکی از اصلی ترین حرکات کراس آور سیم کش، حرکت جلو بازو سیم کش است. شما می توانید با استفاده از میله هالتر کوچک که به پایین دستگاه کراس آور متصل می شود حرکت جلو بازو سیم کش ایستاده را با توجه به ست های تمرینی خود انجام دهید. بر روی دستگاه اشپیل سوزنی مانند وجود دارد که وظیفه تنظیم وزنه دلخواه ورزشکار را بر عهده دارد.

البته شما می توانید به حالت نشسته با توجه به برنامه تمرینی خود حرکت جلو بازو سیم کش نشسته را هم با این دستگاه انجام دهید. بدین صورت که آرنج خود را  بر روی زانو گذاشته و حرکت سیم کش را طبق  ست های تعریف شده توسط مربی خود انجام دهید.

 پشت بازو سیم کش ایستاده

شما می توانید میله اهرم و هالتر کوچک تعبیه شده  را بالای دستگاه متصل نموده و به صورت ایستاده حرکت جلو بازو سیم کش ایستاده را طبق برنامه تمرینی خود انجام دهید و همچنین می توانید به صورت پشت بازو پشت به دستگاه به حالت خمیده اقدام به تمرین حرکت پشت بازو کنید.

به غیر از میله تبدیل شده طنابی برای دستگاه طراحی و ساخته شده است که شما می توانید با استفاده از همان طناب  و نصب آن بر روی دستگاه کراس آور پشت بازو ایستاده طناب کش و پشت بازو پشت دستگاه طناب کش را انجام دهید. این حرکات عالی ترین حرکات کراس آور سیم کش هستند.

در برخی موارد حرفه ای با توجه به نقص بدنی و یا کمبود یکی از بازوها و یا تحریک قسمتی از پشت بازو ورزشکار با توجه به توصیه مربی از تک دست استفاده کرده و اقدام به تمرین می کند که برای این حالت هم یک میله مثلث شکل تعبیه شده و به راحتی بر روی دستگاه نصب خواهد گردید.

حرکت جلو بازو کراس آور از جلو

ورزشکار می تواند با توجه  نوع برنامه تمرینی خود دو میله مثلثی شکل تک دست را به بالای دستگاه کراس آور متصل کند و حرکت جلو بازو را به صورت ایستاده با هر دو دست انجام دهد. البته لازم به ذکر است این حرکت مقداری تخصصی می باشد و در صورتی که شما فردی مبتدی هستید سعی کنید از وزنه‌های سبک تر استفاده کرده و پیک  بازو را مورد تمرین قرار دهید.

در حرکت دیگر شما می توانید حرکت جلو بازو کراس آورایستاده را از پشت  انجام دهید. نحوه انجام این حرکت این است که دست شما در پشت سر جمع خواهد گردید. البته لازم به ذکر است که هر کدام از این تمرین ها به نظریه مربی و با توجه به نوع پیشرفت شما در این رشته ورزشی بستگی دارد.

نکته ای که همواره باید مد نظر قرار دهید این است که حین انجام حرکات کراس آور سیم کش ممکن است دستگاه به راحتی از کنترل شما خارج می شود و در صورتی که شما از وزنه ‌های بالاتر استفاده کنید عضلات غیرهدف را درگیر می‌ کند. به همین دلیل کار با این دستگاه نیاز به مهارت و یادگیری دارد.

همچنین سعی کنید در دستگاه های سیم کش خصوصاً کراس‌ آور حرکات ورزشی را به صورت کنترلی و با دقت انجام دهید. البته این نکته را هم مد نظر قرار دهید که آسیب دیدگی ورزشکار حین استفاده از دستگاه های سیم کش بسیار کمتر از وزنه های آزاد خواهد بود.

حرکت نشر جانب تک سیم با استفاده از دستگاه کراس اور

از جمله حرکات کراس آور سیم کش بسیار مفید می توان به حرکت نشر جانب تک سیم نیز اشاره نمود. ورزشکار با توجه به برنامه تمرینی خود میله مثلثی شکل را به قسمت پایین دستگاه نصب می‌کند و حرکت نشر از جانب که برای تقویت سرشانه ها می باشد را به صورت کنترلی انجام خواهد داد.

این حرکت به درگیری سرشانه مخصوصاً بغل سرشانه و همچنین به درگیری کول های ورزشکار نیز خواهد پرداخت، و حرکتی کاملا اصولی و با مزایای بسیار بالا است. لازم به ذکر است شما می توانید حرکت سرشانه یا نشر از جانب تک دست خم را نیز با همین دستگاه با توجه به توصیه مربی خود انجام دهید.

حرکت ورزشی کول سیم کش

میله مثلث مانند دستگاه را به پایین دستگاه متصل نمایید و سپس با توجه به نوع نیاز خود وزنه مورد نظر را انتخاب نموده و تعداد ست های کول سیم کش خود را با دستگاه انجام دهید. البته لازم به ذکر است بیشتر حرکت کول سیم کش به صورت سوپر ست  انجام می دهند و در مواردی که افراد مبتدی هستند حرکت کول سیم کش را به صورت تک انجام خواهند داد. از جمله حرکات سیم کش کراس آور موثر برای تقویت عضلات بالا تنه می توان به این حرکت عالی اشاره کرد.

حرکت ساعد  سیم کش

ورزشکاران حرکت ساعد خود را می توانند به صورت ایستاده با انتخاب وزنه مناسب انجام داده و یا حتی به صورت نشسته با استفاده از نیمکت ورزشی به تمرین دادن ساعد های خود بپردازند.

یکی از مزایای دیگر دستگاه های کراس آور با کیفیت تعبیه شدن میله بارفیکس بر روی دستگاه نیز می باشد. ورزشکار می تواند به راحتی با استفاده از میله بارفیکس اقدام به انجام بارفیکس از جلو، بارفیکس دست جمع و یا بارفیکس از پشت و همچنین حرکت شکم پا جمع با استفاده از دستگاه کراس آور نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *