خدمات

راهنمای جامع تجهیز سالن های بدنسازی

تجهیز سالن های بدنسازی

بدنسازی و پرورش اندام یک از رشته های پرطرفدار در بین خانم ها و آقایان است. این ورزش هم می‌ تواند به صورت حرفه ای و اصولی و هم به صورت معمولی دنبال شود.

منظور از ورزش حرفه ای ورزشی است که در نهایت به مسابقه ختم می ‌شود و شامل مسابقات مختلف در سطوح متفاوت و در نهایت مسابقات کشوری و مسابقات خارجی و بین المللی است. در نهایت بالاترین سطح آن نیز مستر المپیا بوده و فردی که نفر اول مستر المپیا باشد به عنوان اعجوبه بدنسازی به کل دنیا معرفی می شود.

اما برخی افراد نیز صرفا به منظور حجیم کردن عضلات بدن خود و افزایش قدرت بدنی خود ورزش بدنسازی را دنبال می کنند. در هر صورت افرادی که علاقمند به انجام ورزش بدنسازی و فیتنس هستند هم در بین آقایان و هم در بین خانم ها و در سنین مختلف وجود دارند.

برای انجام این ورزش به صورت اصولی و حرفه ای و زیر نظر مربی باید به باشگاه مراجعه کنید. دستگاه هایی که برای رشته ورزشی در نظر گرفته می شوند شامل انواع مختلف دستگاه های قدرتی و هوازی هستند که خود طیف متنوع و گسترده ای دارند. ما در این مقاله از سری مقالات بازرگانی آرامش در مورد هزینه تجهیز باشگاه بدنسازی و مهمترین نکات تجهیز باشگاه های بدنسازی صحبت کرده ایم تا شما هم در مورد هزینه و قیمت این تجهیزات و هم در مورد از نکاتی که برای خرید آن ها باید در نظر بگیرید مطلع شوید. پس با ما همراه باشید.

چهار نکته ای که برای تجهیز باشگاه بدنسازی باید بدانید

·        فضای استاندارد

اولین نکته در نظر گرفتن فضای استاندارد داخل باشگاه است. متراژ باشگاه شما باید استاندارد باشد و به اندازه کافی برای قرار گرفتن تجهیزات باشگاه بدنسازی بزرگ باشد. این دستگاه ها و تجهیزات خود فضای زیادی لازم دارند و باید در فاصله استاندارد از یکدیگر قرار بگیرند. بنابراین در ابتدا دقت کنید که باشگاه شما فضای کافی داشته باشد و در صورت کمبود فضا دستگاه های اضافی را بشناسید و آنها را حذف کنید.

·        دقت به تجهیزات ابتدایی

دومین نکته ای که باید حتما به آن دقت کنید مربوط به تجهیزات عمومی باشگاه است. برای اینکه یک باشگاه ایده آل و عالی از همه نظر داشته باشید، باید تمام جوانب آن را در نظر بگیرید. منظور از تجهیزات عمومی باشگاه استفاده از سرویس تهویه مناسب، سرویس گرمایش و سرمایش، تجهیزات سرویس بهداشتی، انواع کمد و چوب لباسی، آینه کاری دور تا دور باشگاه، سیستم صوتی باشگاه و در نهایت تجهیز قسمت اداری باشگاه می باشد. عدم وجود این تجهیزات باعث ناقص بودن باشگاه شما می شود و کارایی آن پایین می آید. بنابراین این نکته را حتما جدی بگیرید.

·        کفپوش استاندارد

نکته سوم توجه ویژه به کفپوش باشگاه است. شما باید کفپوش باشگاه را بسیار خاص و ویژه در نظر بگیرید. زیرا یک باشگاه بدنسازی جزو باشگاه هایی است که به احتمال زیاد امکان رها شدن وزنه ها وجود دارد. رها شدن وزنه ها هم باعث آسیب به وزنه و هم باعث آسیب به کف باشگاه می شود. بنابراین باید حتما کف باشگاه را با یک کفپوش استاندارد تجهیز کنید.

·        توجه به برند

نکته چهارم توجه ویژه و بسیار بالا به برند دستگاه ها و تجهیزاتی است که خریداری می کنید. اگر دستگاه‌ هایی که شما خریداری می کنید از یک برند با کیفیت و با اصالت نباشند، قطعا در کوتاه مدت آسیب خواهند دید. این اصل هم شامل دستگاه‌ های مختلف و هم شامل انواع میز و نیمکت ها و صفحه و دمبل ها میشود.

لیست تجهیزات لازم برای باشگاه بدنسازی

لیست تجهیزات یک باشگاه بدنسازی را می توان به چند دسته تقسیم بندی کرد که شامل دستگاه های هوازی، دستگاه های قدرتی، میز و نیمکت، صفحه و دمبل و انواع رک و مقر هستند.

·        دستگاه های هوازی

دستگاه های هوازی خود شامل انواع تردمیل باشگاهی، دوچرخه ثابت باشگاهی، الپتیکال باشگاهی، روئینگ یا قایقی و ماشین پله نوردی هستند. تمامی این دستگاه ها به خصوص تردمیل دوچرخه ثابت و الپتیکال جزو ثابت و جدایی ناپذیر یک باشگاه بدنسازی هستند.

وظیفه دستگاه های هوازی چربی سوزی است. در واقع این دستگاه ها با سرعت بالای خود باعث افزایش روند چربی سوزی و آمادگی بیشتر قلبی و تنفسی در افراد می شوند. همچنین برخی از افراد قبل از انجام کار با دستگاه های قدرتی با استفاده از دستگاه های هوازی بدن خود را گرم میکنند. این دستگاه از لحاظ قدرت موتور و از لحاظ دامنه تحمل وزن بسیار قوی هستند.

·        دستگاه های قدرتی

دستگاه های قدرتی خود شامل انواع دستگاه های سیم کش و دستگاه های وزنه آزاد هستند.

دستگاه های سیم کش شامل قایقی، لت، پارالل، پشت پا، زیر بغل، جلو بازو لاری، جلو بازو دیپ، گلوت، پشت پا نشسته، خارج پا، کراس آور دست جمع، دستگاه فلای، پرس سینه، پرس سرشانه، جلو ران، پشت پا خوابیده، پرس ساق پا و فیله کمر میباشند.

دستگاه‌ های وزنه آزاد نیز شامل پشت بازو و ساق پا نشسته، اسمیت، پرس سرشانه و انواع دستگاه بدنسازی چند کاره می باشند.

استفاده از این دستگاه ها باید تحت نظر مربی و با آموزش های لازم انجام شود تا در نهایت منجر به افزایش توده عضلانی و افزایش استقامت بدن گردد. در صورتی که از دستگاه وزنه آزاد و سیم کشی اشتباه استفاده شود، نه تنها عضلات هدف تقویت نمی شوند؛ بلکه ممکن است به ربات ها، تاندون ها و حتی مفاصل نیز فشار اضافی وارد شود و فرد دچار مشکلات جسمی شود.

نقش دستگاه های قدرتی

ساخت عضلات حجیم و درهم تنیده بدون دستگاه های قدرتی و بدنسازی غیر ممکن است. اگرچه کار با بسیاری از دستگاه‌ ها از جمله ادوات کراس فیت و یا برخی از دستگاه های هوازی همچون اسپینینگ باعث تقویت عضلات بدن و افزایش استقامت آنها می شود، اما به طور کلی وظیفه افزایش حجم عضلانی بدن به صورت تفکیک شده بر عهده دستگاه های بدنسازی و قدرتی است.

به عنوان مثال برای اینکه شما بیشتر متوجه قضیه شوید ما در مورد عضلات دست صحبت می کنیم. اگر شما قصد ساخت سرشانه، بازو، پشت بازو، جلو بازو و ساعد را داشته باشید به ترتیب باید از دستگاه های قدرتی مخصوص آنها استفاده کنید. در غیر اینصورت عضلات شما به صورت تفکیکی رشد نخواهند کرد.

شاید شما بتوانید با استفاده از تمرینات فشرده کراس فیت دست خود را قوی کنید و عضلات آن را نیز تنومند نمایید، اما تقویت تفکیکی عضلات ذکر شده صرفا با دستگاه های بدنسازی و قدرتی امکان پذیر است.

استفاده از این دستگاه ها در باشگاه قطعا نتیجه بسیار بهتری به شما خواهد داد، اما شما می‌ توانید در صورت عدم امکان برای مراجعه به باشگاه چند قلم از آن ها را خریداری کنید و در منزل خود تحت نظر مربی نیز تمرین نمایید.

·        انواع میز و نیمکت

انجام بسیاری از حرکت ها به خصوص حرکت های پرس و حرکت هایی که با استفاده از دستگاه‌ های وزنه آزاد انجام میشوند بدون میز و نیمکت امکان ‌پذیر نیست. میز و نیمکت های باشگاهی هم شامل میز و نیمکت ثابت، هم شامل میز و نیمکت متحرک و هم شامل میز و نیمکت مدرج هستند که بسته به نوع تمرین هر کدام از ورزشکاران باید از یکی از آنها استفاده کنند.

میز پرس، میز شکم، نیمکت تخت، نیمکت بالا سینه، نیمکت مسطح، نیمکت مدرج، میز فیله کمر، میز کرانچ و… مثال ‌های متعددی از این گزینه هستند. شما برای خرید انواع میز و نیمکت بدنسازی که به عنوان یکی از تجهیزات مهم باشگاه بدنسازی به شمار می‌ آیند باید به نکات متعدد از جمله استقامت اسکلت آن ها و کیفیت تشک و روکش آنها دقت کنید.

·        صفحه و دمبل

دمبل ها در وزن های مختلف و انواع صفحه هالتر نیز در وزن های متفاوت جزو جدایی‌ ناپذیر تجهیزات باشگاه بدنسازی هستند. اما علاوه بر این صفحه ها و دمبل ها شما در بسیاری از باشگاه‌ ها شاهد دمبل های مدرج نیز هستید. در این دمبل ها تنها با چرخاندن یک اهرم وزن آنها تغییر میکند و دیگر نیازی به استفاده از دمبل در وزن های متفاوت نیست.

البته برخی از مربی های ورزشی با این دمبل‌ ها مخالف و برخی دیگر به شدت با آن ها موافق هستند. وجود لاستیک و روکش دور صفحه هالتر و دمبل نیز بسیار حائز اهمیت است و شما باید به این روکش دقت داشته باشید.

·        رک و مقر

انواع رک و مقر که محل نگهداری صفحه و دمبل هستند جزو نظم دهنده های مهم یک باشگاه بدنسازی به شمار می‌ آیند. در غیر این صورت وزنه ها و صفحه ها در باشگاه پراکنده می شوند و پیدا کردن آنها بسیار دشوار خواهد بود.

نظم و ترتیب دادن به باشگاه یکی از اصول مهمی است که شما باید حتما آن را مدنظر قرار دهید. محل نگهداری میله هالتر، انواع دمبل، انواع صفحه هالتر و وزنه های موجود در باشگاه باید کیفیت و دوام کافی را داشته باشند و کاملا استاندارد باشند تا دچار آسیب نشوند.

انواع رک و مقر می توانند هم شامل مقرها و رک های دیواری و هم ایستاده باشند که شما بسته به متراژ باشگاه خود و بسته به هزینه و سلیقه خود می توانید یکی از آنها را انتخاب کنید.

راهنمای خرید تجهیزات باشگاه بدنسازی

شما برای خرید هر کدام از تجهیزات باشگاه بدنسازی از جمله کفپوش و دستگاه ها و وزنه ها باید کیفیت بالای آنها را در نظر بگیرید. کیفیت تجهیزات باشگاه بدنسازی اصل مهمی است که باعث رضایت خاطر بیشتر ورزشکاران و مراجعه کنندگان به باشگاه شما و همچنین باعث کاهش هزینه‌ های شما خواهد شد.

وقتی صحبت از کاهش هزینه‌ ها می‌ شود، منظور جلوگیری از اتلاف هزینه های اضافی بابت تعمیر و تعویض دستگاه ها و تجهیزات است. اگر که شما یک دستگاه با کیفیت بالا خریداری کنید قطعا در بلند مدت هیچ نیازی به تعمیر دستگاه نخواهید داشت.

به خصوص که قطعات دستگاه های هوازی و قدرتی تقریبا گران قیمت هستند و تعمیر آن ها بسیار برای شما هزینه‌ بر خواهد بود. خراب شدن تنها چند قطعه از یک دستگاه بی کیفیت بسیار خوشبینانه است! چرا که در بسیاری از مواقع شما مجبور خواهید بود دستگاه را تعویض کنید. بنابراین به هیچ عنوان زیر بار خرید دستگاه های بی کیفیت و برند های نامعتبر نروید.

این مسئله در مورد انواع مختلف میز و نیمکت و صفحه و دمبل نیز صدق می‌ کند و شما باید در مورد خرید این تجهیزات نیز حساسیت کافی و بالا را به خرج بدهید. بنابراین مهمترین نکاتی که ما به عنوان راهنمای خرید تجهیزات باشگاه بدنسازی به آنها اشاره میکنیم شامل؛

  • برند دستگاه ها و تجهیزات
  • کیفیت موتور دستگاه های موتور دار
  • دامنه تحمل وزن دستگاه ها
  • درجه یک بودن کیفیت دستگاه های وزنه آزاد و سیم کش
  • کیفیت روکش میز و نیمکت
  • کیفیت اسکلت انواع میز و نیمکت
  • روکش استاندارد و درجه یک انواع صفحه و دمبل
  • مقاومت بالای انواع رک و مقر
  • استاندارد بودن کفپوش
  • و قیمت متعادل و مقرون به صرفه این تجهیزات میباشد.

هزینه تجهیز باشگاه بدنسازی

قطعا اگر شما قصد تجهیز باشگاه بدنسازی را داشته باشید باید به یک سرمایه کلان فکر کنید. زیرا سرمایه زیر دو و یا حتی زیر چند میلیارد اصلا کفاف تجهیز یک باشگاه بدنسازی تکمیل و کاربردی را نمی دهد.

بنابراین شما باید در ابتدا به سرمایه خود فکر کنید و سپس قصد خرید تجهیزات باشگاه بدنسازی را نمایید. در غیر اینصورت اگر با سرمایه کم بخواهید تجهیزات باکیفیت و ارزان قیمت بخرید در کوتاه مدت شاهد بر باد رفتن سرمایه خود و از بین رفتن هزینه و تلاش خود خواهید شد.

فاکتورهایی که بر قیمت تجهیزات باشگاه بدنسازی تاثیر گذار هستند نیز شامل کمپانی های تولید کننده این دستگاه ها، نوع موتور دستگاه ها و متریال و مواد اولیه ای که برای تولید آن ها مورد استفاده قرار می گیرند هستند. البته نکته مهم دیگری که در قیمت تجهیزات بدنسازی تاثیر گذار است نحوه خرید شما به عنوان مشتری می باشد.

اگر که شما به عنوان مشتری محصولات خود را به صورت مستقیم از واردکننده و تولید‌کننده خریداری کنید قطعا هزینه‌ های بسیار پایین تر و مقرون به صرفه تری نیز بابت آن پرداخت خواهید کرد. در غیر این صورت ممکن است که بابت هر دستگاه هزینه‌ های بسیار گزاف تری را پرداخت کنید. بنابراین ما به شما توصیه می‌ک نیم قبل از هر اقدام برای خرید در ابتدا مراکز فروش معتبر این تجهیزات را بشناسید و سپس اقدام به خرید نمایید.

بهترین مرکز فروش تجهیزات باشگاه بدنسازی

ما به عنوان بهترین مرکز فروش تجهیزات باشگاه بدنسازی به شما بازرگانی آرامش را پیشنهاد میکنیم. بازرگانی آرامش به صورت همه جانبه تهیه تمام این تجهیزات را در نظر گرفته است. بنابراین شما می توانید با یک گشت و گذار راحت در وبسایت بازرگانی آرامش تمام تجهیزات مورد نیاز برای تاسیس یک باشگاه بدنسازی را مشاهده نمایید و مشخصات فنی و کیفی آنها را مطالعه کنید.

در نهایت شما با مقایسه قیمت برند های معتبر در بازرگانی آرامش و دیگر فروشگاه ها قطعا شاهد قیمت های بسیار عالی ما نیز خواهید بود. در صورتی که برای تجهیز باشگاه خود نیاز به مشاوره های بیشتر داشتید نیز کارشناسان فروش ما آماده ارائه مشاوره به شما هستند تا شما باشگاه خود را با کارآمدترین، مدرن ترین، مجهزترین و با کیفیت ترین دستگاه های موجود تجهیز کنید.

قیمت تجهیزات باشگاه بدنسازی در بازرگانی آرامش بسیار مقرون به صرفه است و شما می توانید به راحتی تمام تجهیزات مورد نظر خود را به صورت مستقیم و عالی ترین قیمت ممکن و بالاترین کیفیت موجود خریداری کنید. تحویل به موقع کالا، تضمین کیفیت، ارائه خدمات پس از فروش و نصب در محل از جمله امکاناتی هستند که بازرگانی آرامش در اختیار شما قرار داده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *