دسته‌بندی نشده

راهنمای استفاده از دستگاه کراس آور سیم کش

دستگاه کراس آور جزو دستگاه‌ های قدرتی می باشد که در دسته دستگاه‌ های سیم کش قرار دارد. این دستگاه اصلی ترین و برترین دستگاه های موجود در هر باشگاه بدنسازی می باشد. اگر کسی به هر دلیلی رغبتی به مراجعه به باشگاه نداشته باشد می‌تواند به سهولت و به راحتی با تهیه این دستگاه انواع ورزش های قدرتی را در منزل خود انجام دهد. کار با دستگاه کراس آور در صورتی که آموزش‌های کامل را در این زمینه دیده باشید بسیار آسان است و تمامی افراد از مبتدی تا حرفه ای و نیمه حرفه ای می توانند با این دستگاه کار کنند.

دستگاه کراس آور جزو چه نوع از دستگاه های بدنسازی است؟

همانطور که قبلاً هم گفته شد این دستگاه جزو دستگاه‌های سیم کش است و همچنین در دسته دستگاه‌های قدرتی نیز قرار دارد. بهتر است بدانید که این دستگاه تاثیر بسیار زیادی در تقویت عضلات بالاتنه دارد اما تقویت این عضلات همانند انواع دستگاه های دیگر نیست بلکه این دستگاه به تفکیک عضلات می پردازد و عضلات ریز و درشت را از یکدیگر جدا کرده و به صورت موازی تقویت می کند.

در صورتی که عضلات ریز به صورت تقویت نشده باقی مانده باشند و شما بخواهید با دستگاه ‌های دیگر عضلات درشت خود را تقویت کنید ممکن است که عضلات ریز شما صدمه ببینند. به همین جهت نیز این دستگاه بسیار حائز اهمیت می‌باشد و در تقویت تمامی عضلات از جمله عضلات ریز، نقش دارد. به همین جهت گفته می شود که هنگام کار با دستگاه کراس آور تفکیک عضلات انجام می شود.

نقش اصلی دستگاه کراس آور چیست

یکی از مزیت‌های دستگاه کراس آور این است که به سهولت می ‌توان آن را تنظیم نمود. یک مثال عینی در مورد این مسئله این است که شما می توانید آن را کاملاً متناسب با قد خود تنظیم نمایید. علاوه بر آن هنگامی که شما در وزن خود پیشرفت داشته باشید و افزایش وزن حین تمرین به شما دست دهد می توانید که تمرینات خود را با شدت بیشتری با همین دستگاه انجام دهید. افزایش حجم ماهیچه ها منجر به افزایش وزن شما می شود و شما می توانید به سهولت دستگاه را تنظیم کرده و دقیقاً تمرینات را متناسب با افزایش حجم ماهیچه ای خود تنظیم کنید.

کابل و یا به اصطلاح کش موجود در این دستگاه انعطاف پذیری زیادی دارد و می تواند شما را در انجام انواع حرکت های مختلف یاری کند. به عنوان مثال شما می توانید انواع حرکت های کراس آور را به صورت ایستاده، نشسته، زانو زده و حتی دراز کش انجام دهید. اصلی ترین نقش این دستگاه همان طور که قبلاً هم گفته شد تفکیک عضلانی است. علاوه بر تفکیک عضلانی می توان شاهد عضله سازی بسیار بالای بالاتنه نیز طی کار با دستگاه کراس آور بود.

باید های کار با دستگاه کراس آور

کار با دستگاه کراس آور نیاز به ثبات بسیار زیاد عضلات بالاتنه دارد. به همین جهت به شما توصیه می شود اگر جزو افراد و ورزشکاران مبتدی هستید به هنگام کار با این دستگاه وزنه های کاملاً سبک را انتخاب کنید و تمرینات را دقیقاً مطابق با نظر مربی خود پیش ببرید. به هیچ عنوان سر خود وزنه ه‌ای زیاد انتخاب نکنید زیرا کاملا نتیجه برعکس خواهید دید.
هنگام کار با دستگاه کراس آور به هیچ‌عنوان دستگیره ها را محکم فشار ندهید به دلیل اینکه فشار بسیار زیاد در دستگیره‌ها موجب عدم فعال سازی ماهیچه قفسه سینه می شود.
نکته دیگری که باید به هنگام کار با این دستگاه دقت زیاد به آن داشته باشید این است که پس از اینکه دسته ها را به یکدیگر نزدیک می کنید به هیچ عنوان دستگیره ها را به یکدیگر نکوبید. زیرا هم موجب آسیب به دستگاه می شود و هم موجب آسیب به مفاصل مچ دست شما خواهد شد.
هنگام کار با دستگاه کراس آور فشار حرکت را کاملاً روی عضلات شکم خود وارد کنید و کمر خود را بیش از حد قوس ندهید. قوس دادن کمر حین تمرین باعث بد فرم شدن عضلات کمر شما خواهد شد و ممکن است مشکلات ستون فقرات نیز برای شما پیش بیاید.
به هنگام اجرای حرکات سعی کنید آرنج ها و زانوهای خود را تا حد ممکن ثابت نگه دارید. البته بهتر است آن ها را کمی خم کنید و با همان حالت آن ها را به صورت کاملاً ثابت و به دور از حرکت نگه دارید.
برای اجرای تمامی حرکات با این دستگاه باید شانه های خود را عقب نگه دارید و سینه خود را متمایل به جلو نمایید. به هیچ عنوان قوز نکنید و چه در حالت نشسته و چه در حالت ایستاده کاملاً صاف و رو به جلو بایستید.

چگونگی استفاده از دستگاه کراس آور

قبل از اینکه بخواهیم در مورد چگونگی کار با دستگاه کراس آور اطلاعاتی را به شما ارائه کنیم می بایست به شما بگویم که تمرینات را دقیقاً طبق نظر مربی خود انجام دهید. در اصل به سهولت می توانید حتی یک یا دو جلسه کار با این دستگاه را به آسانی فرا بگیرید و در صورت داشتن هرگونه مشکل و سوال سعی کنید نظر مربی ورزشی خود را جویا شوید. اما در کل می توان از راه های کاربردی را از طریق آموزش های زیر به منظور شروع حرکات خود یاد بگیرید.

در قدم اول باید دستگیره های دی شکل را به قرقره های بالایی دستگاه متصل کنید و برای دستگاه وزنه ای متناسب با حد توان خود انتخاب نمایید.

در قدم دوم باید به صورت کاملا صاف بایستید و فاصله خود را از هر دو قرقره به صورت استاندارد حفظ نمایید. حال در این صورت هر دو دستگیره را بگیرید.

در قدم سوم باید آرنج های خود را کمی خم نگه دارید و دستگیره ها را با فشار به پایین حرکت دهید تا دست هایتان در جلوی کمر به یکدیگر برسند. سعی کنید حرکت را با فشار بالا و با سرعت کم و آرام انجام دهید.

در این حالت نفس بگیرید و به آرامی و به صورت کاملاً کنترل شده به حالت شروع حرکت برگردید تا دست های شما کاملا در سطح شانه قرار بگیرند.

دقت داشته باشید که برای انجام این حرکات به هیچ عنوان شتابزده عمل نکنید و سرعت پایین را در انجام تمامی حرکات حفظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *